Het laatste jaar is er veel gebeurd op het gebied van veiligheid binnen de gemeente Westerwolde, maar nog niet alles is even zichtbaar voor collega’s. En juist dat maakt het zo interessant: achter de schermen is een stevige structuur opgebouwd die meer en meer naar voren komt. Wij spraken met Rens Stokvis, teamleider en verantwoordelijk voor dit project binnen de gemeente Westerwolde.
“Toen ik als teamleider begon, viel op dat het onderwerp veiligheid binnen Westerwolde niet eenduidig was belegd. De verantwoordelijkheid voor BHV op het gemeentehuis lag bijvoorbeeld bij twee collega’s die het naast hun vaste taken oppakten. Op de andere locaties kwam het onderwerp veiligheid door de drukte en het ontbreken van gezamenlijk beleid ook lastig van de grond. Daarbij werkt de organisatie op meerdere locaties en steeds flexibeler, waardoor de risico’s en verantwoordelijkheden breed verspreid zijn.”
De conclusie was duidelijk: als je één stukje probeert op te lossen, zoals alleen BHV op het gemeentehuis, zonder helder beleid, afspraken en structuur, dan blijft het dweilen met de kraan open. Daarom hebben we gekozen voor een integrale aanpak met hulp van een externe partij.
Het fundament moest eerst op orde: beleid, wet- en regelgeving, verantwoordelijkheden, structuren en vooral het meenemen van medewerkers. Dat werd de kapstok waar alle toekomstige acties aan opgehangen konden worden.
“We hebben meerdere partijen gesproken, maar BVAN onderscheidde zich met een aanpak die verder ging dan alleen trainingen of snelle praktische oplossingen.”
Deze brede en doordachte aanpak sloot perfect aan bij de behoefte om het onderwerp veiligheid organisatie breed op te pakken. De doelstelling van het project is veiligheid voor alle medewerkers op alle locaties.
Gedurende het project heeft BVAN de rol van projectleider veiligheid ingevuld door collega Rianne Wiltjer. Rianne was vanaf het begin twee dagen per week op onze locaties fysiek aanwezig.
Hoewel het misschien nog niet overal zichtbaar is, zijn er in korte tijd grote stappen gezet:
Rens vertelt: “Langzamerhand brengen we de zaken op orde. Er zijn inmiddels meerdere bijeenkomsten geweest met de BHV’ers hier in het gemeentehuis. Eerst vooral om mensen met elkaar in contact te brengen, waarna de eerste oefeningen hebben plaatsgevonden. Rianne en Peter Paul hebben daarbij uitgelegd wat er van een BHV’er wordt verwacht en wat er op de planning staat om uit te voeren.
Hier op het gemeentehuis werd Rianne steeds meer gezien in de rol van veiligheidscoördinator. Zo hebben we een team dat op een externe locatie is gaan werken. We hebben Rianne gevraagd die locatie te beoordelen: hoe staat het met de veiligheid, hoe sluit dat aan op onze werkwijze, hoe werken we samen met verhuurder en wat hebben wij hiervoor nodig? Dat kost veel tijd, maar het is noodzakelijk.
Daarnaast heb ik tegen Peter Paul en Rianne gezegd dat ze vanaf het begin moeten meedenken over hoe we dit werk borgen. Om te voorkomen dat we, zodra zij vertrekken over twee jaar weer terug bij af zijn.
Daarom hebben we samen met BVAN een voorstel gedaan om een interne Arbo & Veiligheidscoördinator te werven, zodat we het werk in de komende maanden stap voor stap kunnen overdragen aan deze collega. Inmiddels is deze coördinator gestart en Rianne draagt de komende periode haar kennis over. Er zijn al veel stappen gezet, ook al is dat nog niet overal zichtbaar. De basis staat inmiddels: de plannen, de afspraken, de betrokken mensen en de techniek zijn op orde. Nu kunnen we echt gaan bouwen aan de BHV-organisatie, ARBO en de andere (veiligheids-)onderwerpen.
Ondanks dat er nog meer mogelijk is in de zichtbaarheid, is de vooruitgang duidelijk. De basis staat. De structuur staat.
“De bewustwording groeit.
Het onderwerp veiligheid is niet langer iets dat “erbij” wordt gedaan, maar heeft de plek gekregen die het verdient. Waar ik vooral blij mee ben, is dat we simpelweg steeds veiliger worden. Uiteindelijk is dat natuurlijk waar we het allemaal voor doen.”
Neem gerust contact met ons op en brand los!